Be Good - Do Good - Think Good - Feeeeel Good..

Be Good - Do Good - Think Good - Feeeeel Good.. Dan kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan senda gurau. Sedangkan akhirat itu sungguh lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Tidakkan kamu mengerti?" -[6:32]

Sunday 29 April 2012

Tok Cu Hj Junus dah pergi

Jumaat 27 Apr 2012: 02:04 am hp aku berbunyi menandakan ada mesej baru diterima. Berita sedih tentang Tok Cu Hj Junus meninggal dunia pada pukul 1:30am. Tok Cu Hj Junus ni adalah salah sorang orang kuat dlm kpg & menjadi sandaran org kpg tiap kali ada majlis tahlil atau kenduri do'a selamat. Berita pemergian Tok Cu sebenarnya tidaklah terlalu mengejutkan kerana Tok Cu pun sudah uzur dimamah usia & aku rasa seluruh keluarganya pun sudah bersedia menghadapi saat2 akhir ini. Kematian adalah sesuatu yg tak dpt dielakkan & seharusnyalah kita bersedia unt dijemput. Kesedihan hanyalah suatu perasaan yg dikongsi oleh ahli keluarga, sanak saudara & jiran tetangga & sebagai suatu peringatan kepada yg masih hidup.
Jenazah Tok Cu selamat dikebumikan pada hari yg sama selepas solat Jumaat.
Aku smpi skrg pun masih terbayang jelas sejarah sebelum ayah aku meninggal dunia. Dan setiap kali itu lah aku sebak lebih2 lagi bila terkenangkan hari2 bila dia mengajar aku membaca Al-Qur'an, rotan sebat bila aku melakukan kesalahan, belanja makan minum bila tolong dia buat kerja, ajar berdikari dan sebagainya.
Begitulah serba sikit perkara2 yg selalu dikenang bila seseorang "pergi tak kembali".
Marilah sama2 kita sedekahkan Al-Fatihah kepada mereka yang telah pergi.
Al-Fatihah.

No comments:

Post a Comment