Be Good - Do Good - Think Good - Feeeeel Good..

Be Good - Do Good - Think Good - Feeeeel Good.. Dan kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan senda gurau. Sedangkan akhirat itu sungguh lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Tidakkan kamu mengerti?" -[6:32]

Tuesday, 22 February 2011

Edisi aku sengal... slh fhm punya crita

Mlm tadi.. dlm kul 9:30pm aku call mak aku kat kg & bagi anak2 aku cakap dgn opah depa. time tu aku tgh drive on da way balik dr b'worth ke Lunas. aku buka loud speaker so smua anak2 aku bleh dgr & sembang dgn opan depa serentak.. tak payah la nak pas2 hp tu. dipendekkan crita.. dh dekat nk sampai rumah aku ambik blk hp tu & aku sambung perbulan penutup dgn mak aku. Bila dh abis sembang aku tekan la butang merah unt end call tu.. mcm biasa ada pop up msg tunjuk tempoh perbualan & baki kredit. msj dia kluar mcm ni:
[Akaun minit (min).
Tempoh panggilan: 924 saat.
Caj: 15.50
Baki: Akaun minit (24hrs) 84.00min.
Sah sehingga 28.02.2011]
Kalu hangpa la kan... skali baca apa yg hangpa paham dgn msj tu?
Hari ni ntah kenapa aku ni sengal sikit la.. mungkin sbb sekilas pandang sbb time tu aku tgh drive & otak pun dh letih kot.. sbb tu tk bleh terjemahkan msg tu btol2...
Aku terkejut cipan laaa sbb terpandang “caj:15.50” tuuu… mati² aku igt aku keja caj RM15.50. Sampai je kat rumah aku buat tugasan matematik sbb nk siasat kenapa aku kena caj sampai 15.50 untuk tempoh 924 saat.
924saat bahagi 60 = 15.4 minit….. aih.. tak kan la seminit sringgit kot.. aku btol² tak puas ati.
Tros buka pc & check no telepon hotlink customer service & aku tros call dia. Org yg jawab tu nama dia Deva… bagus cara pertuturan dia… aku suka. Perbualan aku dgn dia lbh kurang mcm ni:
Aku: helo.. sy nk check call rate unt pelan hotlink akaun sy
Customer Service (CS): bleh bagi no encik & nama encik?
Aku: 012-xxx xxxx & namae penuh aku
CS: untuk pelan encik, call rate = rm0.30per min ke semua talian & pelan status adalah seumur hidup.
Aku: sy ada buat panggilan ke no celcom 013-xxx xxxx, tapi kenapa saya dicaj singgit seminit? (sambil explain ttg msg yg aku crita kat atas tadi tu)
CS: sebentar ya encik. Sy nak check.
Aku:… oooppss.. sori.. sori.. sy tersalah faham msg tu. Rupanya tu adalah jumlah minit & bukannya jumlah RM kena caj. Harap maaf.. sy tersalah faham.
CS: tak pa… sebenarnya panggilan yg encik baut tadi telah dicaj kepada hot ticket encik & encik masih ada baki 84 minit percuma dlm hot ticket ni untuk panggilan seterusnya. Tarikh luput hot ticket anda = 28 Feb 2011.
Aku: ok..ok… sy faham.. terima kasih atas penjelasan encik Deva.
CS: tak da masalah. Sy di sini unt membantu pelanggan. Ada apa2 lagi yg boleh sy bantu?
Aku: errr.. itu saja buat masa sekarang. Trima kasih sekali lagi.
CS: terima kasih kembali & selamat malam.
Perbualan tamat di situ.
Aku tergelak kat diri sniri. Disebabkan kesengalan aku maka aku telah merugikan masa & duit unt call customer service tu…. Adeeeiii… nasib baik aku tak serbu mengkhinzir buta.. aku mulakan perbualan dgn cara elok & tak la dgn hot temper sbb kena caj 15.5 tuu…
Moral of da story: lain kali sebelum serbu kena pahamkan Sesutu kes tu betul2.. baca smpi paham .. lepas tu pakai la helmet & berhati2 di jalan raya…

Sekian dulu edisi aku sengal.

No comments:

Post a Comment